Purpose & Fundraising

Purpose & Fundraising

Purpose. Je doel, zingeving en betekenisvol ondernemen en werken. Om de wereld een klein stukje beter te maken. Je bijdrage aan mens en milieu. Aan kinderen, dieren, planten. Noem maar op. Niets mis mee. Sterker: helemaal top!

‘Purpose driven’ mensen en bedrijven zijn bezig met een opmars. Gelukkig maar, want die zijn hard nodig. Daarbij zijn er ook mensen en organisaties die al heel goed op weg zijn, maar zichzelf nog niet profileren. Sommige willen dat niet, anderen weten niet hoe om te gaan met ‘purpose’.

Door mijn ervaring met charitatieve organisaties zoals KWF Kankerbestrijding, Natuurmonumenten, Aids Fonds, Prins Claus Fonds en Greenpeace, weet ik hoe belangrijk het is om ‘fans’ te creëren, te hebben en te behouden. Op allerlei vlakken. De stappen maken van je ‘cause’ naar belofte, beweging, betrokkenheid en behoud.

De ‘purpose driven’ bedrijven werken aan de andere kant van het spectrum, met dezelfde uitgangspunten: vanuit een keiharde ‘why’ willen groeien. Betekenisvol willen zijn. Ook daar heb je marketing voor nodig. Ook daarvoor moet je op pad om je doelgroep te overtuigen om bij jou iets te halen.

Is purpose marketing en MVO een hype of daadwerkelijk waardevol? Ik denk het laatste. Ik weet dat dit zo is. Omdat ik met mijn poten in de klei sta en zie dat mensen, bedrijven, merken en ‘goed doen’ werkt.

‘Wil je met ‘purpose’ alleen je winst vergroten, bel mij dan niet’

Kan ik iets voor je betekenen?

Je kan mij inzetten op 3 purpose & fundraising gebieden:

Interim management | freelance

Ik heb jarenlange ervaring als brand manager, fondsenwerver en communicatie manager bij verschillende NGO’s. Allemaal met een eigen ‘purpose’, maar met dezelfde drive: de wereld een stukje beter maken. Ik heb mij tanden mogen zetten in waardevolle projecten. Zoals Fight Cancer en Samenloop voor Hoop van KWF, NIKS-campagne van Greenpeace, TakeCare van het Aids Fonds en Doenkies van Stichting Samen Yes!
Ik kan je team versterken voor een paar uur per week, tot een volle paar maanden.

Purpose- en fondsenwervende proposities

Purpose en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen zijn geen marketing-trucs. Het komt van het binnenste van mensen en organisaties. Die ‘cause’ kan je heel goed uitleggen.
Je bent helaas de enige niet, die goed wil doen. Dus; hoe vertel je dat aan een groter publiek? Waarmee ga je fondsenwerven? Wat is je belofte?
Ik help je dit scherp te krijgen en daarvoor creatieve (porpositie) concepten te ontwikkelen. Zodat je daarmee naar buiten kunt.

Workshop & trainingen

80% van alle kennis en ideeën heb je al in huis. Ik haal eruit wat erin zit.
In sessies, dagdelen en team-trainingen kunnen we snel tot resultaat komen.
We vullen samen een paar brainstorms, waarbij we toewerken naar een haalbaar uitgangspunt. Innovatie waar je mee verder kunt.
Concreet, waardevol, en vooral leuk!

Graag contact

Mijn eigen bijdrage:

Purpose Op De Balans

Purpose, impact, circulair, duurzaam, footprint, handprint, SDG’s … noem het zoals je wilt.

Ik denk dat we met z’n allen gebaad zijn bij bedrijven en organisaties die niet allen worden afgerekend op zwarte of rode cijfers, maar ook groene cijfers. Ik heb daar het volgende voor bedacht: Purpose op de Balans.

Het hoogste doel is, dat Groen Cijfers waarde krijgen op de balans en in de jaarcijfers van een bedrijf (erkend door overheid, belastingdienst, etc.), waardoor mensen alleen nog willen kopen of werken bij bedrijven met Groene Cijfers. Cijfers die – op een accountancy-niveau – aantonen dat bedrijven zich inzetten voor een betere wereld. Dus ik heb daar mijn gedachten over:

‘Purpose-driven’ ondernemingen belonen door minder belastingen!

Lees verder

De wereld een beetje beter maken begint bij jezelf. ‘Purpose, dus ‘doel’ of ‘zingeving’, is terecht mensgericht. Op de man af. Dus wordt vaak de verantwoordelijkheid bij jou gelegd, de consument.

Klopt dit wel?

Wat gebeurt er, als een bedrijf wordt beloond, omdat het waarde toevoegt met de juiste producten, diensten en beleid? Als we deze initiatieven van ondernemingen zichtbaar maken in groene cijfers? En als instellingen als de belastingdienst minder heffing vraagt of verregaande subsidie geeft als dank? Als stimulans en beloning?

Geen zwarte of rode cijfers, maar groene!

Heel simpel: alles wat een onderneming doet om duurzamer, socialer en schoner te zijn, wordt beloond. En zichtbaar gemaakt op de jaarrekening, bij de verlies- en winstrekening. Uiteindelijk op de balans. Onder de streep is het resultaat dat andere bedrijven - en vooral consumenten - graag zaken met je willen doen. Kopen bij bedrijven die goed doen. Werken bij ‘purpose-driven’ ondernemingen. Beter doen.

Overheid en politiek aan zet!

Eén van de grootste sleutels tot succes ligt bij de overheid en de bereidwilligheid van politici. Het fundamenteel stimuleren van ‘goede’ bedrijven, kan simpelweg niet worden goedgemaakt door tijdelijke – hoe fijn ook - subsidies. Er is meer nodig. Purpose op de Balans wil de overheid vragen, stimuleren, overtuigen, ‘eisen’ om belastingen – zoals bijvoorbeeld VPB - voor duurzame en sociale bedrijven te verlagen en te herstructureren. En in sommige gevallen zelfs te saneren. Dat is structurele en erkende beloning. Dat stimuleert!


 
 
Purposeopdebalans.nl is in de maak.
Laat even weten als je een bericht van mij wilt, als de site live staat!

Verder praten?

Verder praten? Laat maar weten!

mt|phonelink_ring|

Telefoon

06 54 757 905

mt|email|

Robbertmeulenveld.nl is een website van Groener Gras Beheer BV. Kvk 34159234